2020 års fiskrapporter

2020 års Fiskerapporter.

14-8-2020
Jag och Ulrich var i stenkulla och provade lyckan men mest bara för att se om vi såg någon öringjakt. Där träffade vi Max som är lite nybörjare på fiske, jag såg att han stod och provade kasta med flugspö och det syntes att han var nybörjare så jag visade han lite tips hur man gör för att kasta med flugspö. Han övade lite under min översyn och till bådas förvåning så hugger en harr på flugan och han drillar den snyggt och vi kan landa harren och den var 38 cm lång. Efter mätningen så släpper vi tillbaka den. Det blev det första personliga rekordet för Max denna kväll, det skulle visa sig att lite senare blev det ett till rekord för han. Efter övningen och i slutet på kvällen så kastar han med spinnspöt och det hugger på draget.....efter en god och spännande fajt kunde vi landa nästa rekordfisk. Det var en gädda på 89 cm och vägde 4 kilo. Grattis till Max för dom två personliga rekorden. Det blev inga öringar denna gång men det är lika roligt att bara se dom vi såg.

foto:©LarsNorberg
(ursäkta den dåliga mobilbilden)

29-7-2020
Melvin Wahlberg är inne i ett flyt nu!!
Ikväll så kom det en ny rapport från Melvins pappa Mikael som hade fått rapport från Melvin att han måste komma och mäta och väga den best till gädda dom hade i håven. Mikael drar iväg och det visade sig vara ett nytt personligt rekord igen!!. Gäddan mättes och vägdes in på fantastiska 121cm och 10.9 kilo. Grattis Melvin till den fina gäddan! Vi får nog kalla dig gäddkungen nu....

foto:©Mikael Wahlberg

20-7-2020
Jättekul rapport från Melvin Wahlberg son till Mikael Wahlberg som var ute med kompisar på Ångermanälven i Åsele och testade egentillverkade gäddjigg och det visade sig vara en bra jigg med rätt färg för Melvin drog på en gädda som visade sig vara ett personligt rekord ! Efter en rolig fajt så kunde dom håva den och i båten så vägdes och mättes innan den återutsattes till sitt rätta element och kanske växa på sig till senare träffar. Gäddan var 105 cm lång och vägde 7.7 kg. Stort grattis Melvin Wahlberg.

foto:©Melvin Wahlberg

19-7-2020
Jag och Bo H kämpade på efter Abborre och kanske någon öring i Tegelträsksjön men det blev ingen öring. Vi lyckades fånga ca 20 Abborre med topp på 39 cm. Det var en väldigt blåsig dag på sjön så det blev guppade med ömma rumpor efter måååånga timmar i båten. Vi träffade Pekka & Peter som också var ute på sjön ett tag så det blev en liten intern tävling. Pekka & Peter vann den längsta Abborren men eftersom jag och Bosse höll ut längst på sjön så vann vi flest antal.

foto:© Pekka & Peter

foto:©Lars Norberg

14-7-2020
Hej Lars! Jag var ute med mina vänner vid stenkulla idag och det var lite småtrögt på fiskfronten med undantag för korta huggperioder. Jag hade 5 st kontakter med öring och landade en på ca 50 cm som fick simma vidare efter en snabbvisit i håven.Det blev även lite abborre och gädda i mindre storlekar. Öringarna högg på en ytligt fiskad rapala svart/silver 9 cm i ganska snabb invevnings fart.

foto:© Pekka Koivumäki

4-7-2020
Jag fick en bild av storfiskaren Oliver som var i söråseleforsen och provade lyckan. Det blev en fin Id och kanske personligt rekord på den arten.
Tack för bilden Oliver.

foto:©Oliver Edvardsen

3-7-2020
Nybörjare med gäddflugfiske så kan det gå som för Tomas Ekman som testade nya prylarna.

foto© Tomas Ekman

2-7-2020
Andra gången jag besöker stenkulla. Första gången fick jag en liten öring. Den här gången var de lite större öringarna igång. Började med att jag tappade en fin öring på den västra sidan, satt på rätt länge innan den klev av. Men det skulle bli revange då vi bytte sida. På eftermiddagen högg en 70 cm på sunray shadow i ytan. En härlig kamp och den fick simma tillbaka. Christoffer Aro.

foto© Christoffer Aro

20-6-2020
Kort rapport! Christoffer fick denna öring på 40 cm under fiskepasset på lördag i Ångermanälven.
Grattis till öringen och återutsättningen.

foto:©Lisa-Marie

20-6-2020
Fantastiska öringar jag fångade idag i Ångermanälven. Jag fick två stycken öringar men det är inte storleken som är fantastisk utan just att dom var så små. Jag kan inte avgöra om dom kommer från någon odling ovanför kraftverket men jag hoppas att dom kommer från Torvsjöån som vilda öringar. Dom var bara ca 25 cm & 35 cm långa och det betyder att åtminstone en var mindre än dom som planterades ut i höstas.

10-6-2020 till 14-6-2020
Rapport från Andreas Bertilsson som besökte Åsele i jakt på gädda.

Vi åkte från Umeå till Åsele för att fiska stor gädda i Ångermanälven onsdag 10/6 till söndag 14/6. I alla fall var det tanken att få stora gäddor.
Tyvärr hade vi jättetrögt fiske.

I Stenkulla (ovanför kraftstationen) fick vi trots att vi körde på stora gäddprylar en fin abborre. 47cm och 1,2 kg.
Det var aktiva abborrar och vi såg fler i samma kaliber så var det abborre vi jagat hade vi varit på rätt plats. Gäddan lyste med sin frånvaro.

Vi testade sedan Meselefors med dåligt resultat och sträckan nedanför Stenkulla kraftstation upp till båtförbudsdelen med lika dåligt resultat, endast några få mindre gäddor.

De varma soliga dagarna utan vind kanske var orsaken till det väldigt sega fisket.
Sista dagen åkte vi ner till Gafsele. Lite mer vind och vi hittade direkt några intressanta platser där gäddorna var mer aktiv.
Där fick vi en godkänd gädda på 110cm och 8,6 kg som tyvärr också blev resans största.

Ångermanälven vann över oss denna gång.
Se mer bilder på vår instagram: RajtanTajtlajn
Tack för din information om sjösättningar m.m.
Med vänlig hälsning, Andreas Bertilsson

foto:© Andreas Bertilsson

13-6-2020 & 14-6-2020
Det blev rätt mängd fiske under helgen i solen. Jag började lördagen med 12 timmars pass på Abborrvattnet i Tallsjö FVO i jakt på öring och röding. Det var dock lite blåsigt så det var svårt att ligga still med båten och hitta vakande fiskar. Efter tre timmar så anslöt Bo M och sedan försökte vi hitta platser där det var mindre vindar men det visade sig bli svårt. Bo fick i alla fall 1 öring och ett par sikar medans jag som agerade kapten i båten och skötte motorn inte fick någon fisk denna dag. Klockan var runt 20.30 då vi kände att det fick vara bra för denna gång och började köra hem över sjön och då blev det naturligtvis lugnt på sjön och rödingen började vaka. Det visade sig att myror svärmade och rödingen bara kryssade runt och mumsade i sig dessa från ytan. Vi tittade på dom ett tag och det samlades mygg runt båten så det stod härliga till så vi gjorde kväll och åkte hem. Söndagen åkte jag upp till Abborrsjön med flytringen och skulle återställa självtroendet och det gick bättre denna dag i solen. Det var visserligen blåsigt denna dag också men jag lyckades hitta ett par vikar med lite lugnare vatten och visst vakade fiskarna. Det var bra med vassländor och efter ett par flugbyten så hittade jag den rätta flugan och lyckades smyga mig på fisk inom kastavstånd och resultatet blev 3 rödingar och 3 öringar. Nu har i alla fall sländor börjar svärma och kläcka så nu kommer fisket igång igen, nu är det snart dags för att jigga abborre och flugfiska gädda för en gäddfilm också.

31-05-2020
Jonas Hellman skickade en rapport.

"Det blev en liten öring 31/5 med nyköpta jiggen du rekommenderade.
Släppte tillbaka den så den får växa."

16-02-2020
Trots snö-regn och härliga vindar så gjorde jag ett försök på borre igen och denna gång befann jag mig på magasinet ovanför kraftverket. Det visade sig vara trögt fiske denna dag.
Det blev bara ett par mindre abborrar och mörtar. Bättre lycka nästa helg säger jag, nu börjar ljuset att återkomma så det bör bli bättre fiske framöver.

foto:©Lars Norberg

9-02-202
Jakten på stor abborre fortsätter och denna gång besökte jag Överrissjön. Det var bra is och en del snö att plumsa genom men skam den som ger sig. Provade en hel del olika platser men denna dag var dom inte riktigt hungriga. Det är en ganska djup sjö direkt från land och jag fiskade på djupt vatten den mesta tiden, i slutet på dagen så provade jag i den vik man kommer ner till om man går ner till sjön vid båtnedfarten och där var det lite grundare. Största borren var dock bara 28 cm och totalt blev det ca 8 borrar och 1 mört på 5 timmars fiske.

19-01-2020
Andra turen i jakten på "gammabbarn".
Det var hyfsat fiske denna dag och efter 4 timmars fiske så var jag rätt nöjd trots att inga riktigt stora abborrar ville vara med på bild.
Toppresultaten denna dag blev abborre på 40 cm, 42 cm och ett gäng mindre borrar och ett helt gäng med sik mellan 15 - 30 cm.
Jakten fortsätter.....och filmen finns på youtub

13-01-2020
En sms rapport som var riktigt trevlig kom från Mike "MCQ Bushcraft". Han provade Ångermanälven trots den tidiga tiden på året då det nästan inte är någon annan som fiskar med spinnutrustning, men nu är det fortfarande öppet vatten på en del ställen och då kan man passa på.
Resultatet blev lyckat och en fin öring på nästan 3.5 kg kunde fångas och fotas för att sedan släppas tillbaka.
Stort grattis till den fina öringen!

foto:© Mike

12-01-2020
Jag börjar med en egen rapport från årets första pimpeltur.
Bra is på många sjöar, ca 40 cm och ingen snö på isen men man ska vara medveten om att det kan vara dålig is ändå så det gäller att verkligen känna sig fram innan man bara travar iväg.
Tre timmars pimpelfiske resulterade i ett gäng mindre sikar ca 30-35 cm var dom största och det blev även ett antal abborre med en topp mellan 35-40 cm.
Alla fiskar blev återutsatta.