2018 års fiskrapporter

2018 års fiskerapporter från Åsele området.

Slut på 2018 års fiskerapporter.

17 November 2018
Rapport från två besökande fiskare.
Tjena Lars! Tack för samtalet och tipsen, till slut lyckades Tobias lura den här öringen
nere vid stenarna ute i vattnet i slutet på sträckan som du sa ni brukade fiska, var rätt skoj då den var efter 3-4 gånger innan den högg. 2.4kg återutsläpp.
Vi syns till våren!
Mvh Rikard

foto:© Rikard

17 November 2018
Tredje helgen som jag är ute och pimplar på den lilla is som blev av kylan som var här ett för ett par veckor sedan, isen har dock krympt och nu var den ca 5 cm på södra sidan av tjärnen och på den norra sidan så höll den inte att gå på. Pimpelfisket har varit trögt dom två första helgerna men i dag var det bra fart på harren. Det blev 5-6 harrar och en röding och alla fick simma tillbaka denna gång, jag fick även se en örn flyga över mig och spana efter byten.

24-25-26 Augusti 2018

Planen var flyg från Stockholm, hyra husbil i Umeå och sen iväg till Byskeälven för ett laxäventyr. Men planerna grusades – älven stängd för fiske pga för lite vatten efter sommarens torka. Inget annat råd än att styra om. Plockade ut husbilen sent onsdag kväll och stannade för natten på Fredrika Camping. Rådslag torsdag morgon. Anders ringde en kompis, visst bor din bror i norrland ?.. jo det gör han, han bor i Åsele så ring kolla med han om det är något fiske. Dom styr kosan mot Åsele på vinst & förlust.
Nu efter en helgs guidning med dessa gentlemän Ander & Lars så vände dom husbilen hemåt igen efter en vad jag tror lyckad fiskehelg i Åsele.
Jag tror det blev pers på harr och det blev ganska många fiskar under helgen. Första gången dom fick uppleva flytringsfisket härliga sätt att fiska på.
Mycket bilder blev det men postar toppbilden och resten är till dom.

21 Augusti 2018
Rapport från Mats Ädel.
Jag valde att åka på börtingjakt igår när björnjakten började. Det small på en fet börting på första rundan sedan var det dött. Uppskattar vikten runt 3 kg och 65 cm. Återutsatt såklart.

foto:© Mats Ädel

19 Augusti 2018
Inkom en rapport från Tomas som kämpar på i Ångermanälven och plötsligt händer det.
Vattnet stod helt stilla, längst ner i kroken. Tog två spölängder från land. Gjorde ett megahopp framför mig. Jag är jävligt glad. Naturligtvis fick den simma tillbaka efter foto.”

foto:© Linus Jonsson

18 Augusti 2018
Pekka slog till igen!
Abborre 940 gr

9 Augusti 2018
Mötte två besökande fiskare från Frankrike och gav dom några tips inför fisket.
Första kastet och en liten öring smackade på draget och en lycklig fiskare kunde konstatera att det var hans största öring han fått här, snabbt foto och sedan ville öringen tillbaka till vattnet så det blev en ”Quick release”.

9 August 2018
Inkom en rapport från besökande sportfiskare.
” Idag besökte jag Tegelträsk som du föreslog och bara en timme in i fisket krokade jag en abborre på 1650g och 49cm på en liten jigg, och lite senare på dagen en till fin fisk på 1210g. Bilden är på den mindre fisken, den stora var lite slö efter drillning och mätning så den fick gå tillbaka direkt. Båda fiskarna fick simma vidare såklart. Stort tack för tips! ”

foto: ©Lars Håkansson

7 Augusti 2018
Packar in sakerna i bilen och åker iväg.
Väl framme vid Ångermanälven och börjar sätta ihop spö och letar flugasken……den ligger hemma såklart!.
Tur jag har en reservask med ett par flugor att välja på, väljer en och sätter ihop grejerna. Funderar på om jag ska ta med kameran eller ämna den i bilen, bestämmer att lämna den i bilen men tar med mig filmkameran. Väl vid älven så möter jag två andra fiskare och frågar om dom sett någon aktivitet och visst har dom det. Börjar fiska ett tag och efter en stund är det dags att byta plats. Går förbi dom andra och stannar till och pratar lite och då kommer en fiskgjuse och seglar över oss…..kameran i bilen!!…bestämmer mig för att hämta den om det kommer några fler lägen på fågelfoto. Fiskar vidare och dom andra slutar och åker iväg, en liten stund senare så missar jag en öring……fiskar på och vips så hugger en till….skön fajt och ett par minuter senare kan jag landa en fin öring på 67 cm och 3.81 kg.

Film/Foto: ©Lars Norberg

24 Juli 2018
En rapport från Tegelträsksjön där Anton provade lyckan och vilken lycka det blev…jag citerar..

” Hej,

Har vart i tegelträsk idag och spinnfiskat. Andra gången för i år som vi besöker den fina sjön. Idag klev det på ett nytt personbästa för mig. En vacker öring på hela 5,33kg och 79cm, riktigt kul! Tyvärr blev fighten lite för mycket för henne. Trots varsamt omhändertagande kunde hon inte simma vidare… ”

foto:©Anton H

21 Juli 2018
En bild berättar…..
Sylvia Samuelsson skickade in denna bild med bildtext.
”Han står vid Ångermanälven/Forsvik. Tränar att kasta med spinnare. Det tjorvar! Ute i vattnet vakar fisk men det blir bara abborrgräs på kroken och bottennapp då spinnaren drog fast i en sjunken timmerstock”

foto:©Sylvia Samuelsson

17 Juli 2018
Inkommen fiskerapport från Svedjan.
Elaine Karlsson fiskade i svedjan och på en plastjigg så hugger denna grova gädda och som den skickliga fiskare hon är så drillade hon den skickligt och lyckades efter en jämn och hård fajt landa gäddan. Den visade sig vara 100 cm lång.
Stort grattis till den grymma gäddan, kan det vara ett nytt pers……

foto:©Ingegerd Karlsson

8 Juli 2018
Jag och Bosse gjorde ett tappert försök i värmen med att jigga abborre i rissjön. Det var varmt och väldigt trögt fiske trots att vi vet att det finns grov abborre i den sjön. Denna gång så blev vi slagna av borrarna som höll sig borta från våra jiggar. Bosse vann med tre borrar och jag fick bara två pluttar.

5 Juli 2018
Vid ett besök efter Ångermanälven så mötte jag en lycklig fiskare. Johan Breitholtz som visat sig vara en inbiten fiskare på besök i Åsele och tidigare fått en grym abborre (se 14 juni) hade äntligen lyckats knipa en lite större öring. Jag fick direkt fram vågen så vi kunde väga den och vikten stannade på 2.61kg. Grattis till öring!!

30 Juni 2018
Åsele sportfiskeklubb besökte Tegelträsk och fiskade i Tegelsträsk sjön i ett försök att komma i kontakt med deras Abborrar. Rykten och även bilder på tidigare fångade borrar i denna sjö har visat på att det finns grov abborre i sjön så ett försök och en trevlig träff för klubbmedlemmar var på sin plats. Vi blev inte så många som sköt upp men vi som var där fick uppleva ett par timmars fint abborrfiske. Jag toppade mina fina abborrar med 1.11 och 1.14 kg och ett gäng mellan 0.4 – 0.8 hg så visst finns det grov abborre i sjön.

24 Juni 2018
Ett par bilder från helgens fiske med Tomas & Martin som är i Åsele under sommaren och jobbar med återställning/restaurering av lögdeälven.

21 Juni 2018
Här kommer en rapport från en fiskare som är i Åseleområdet under sommaren och jobbar med restaurering/återställning av Lögdeälvens flottrensning för bättre lekplatser och uppväxtområden för lax & öring tillsammans med ett härligt gäng andra fiskare där våran ordförande i Åsele sportfiskeklubb Tomas Karlsson ingår.

” Hej Lars,

Tomas här från restaureringsgänget som numera bor i Åsele ?. Trevligt att träffas sist. Tänkte komma med en rapport från mitt och Martins fiske i Abborrsjön. Jag starta ju med 2 rödingar och en öring på torrt som du kanske minns. Då var jag själv. Sen körde jag och Martin och jag hade bundit upp ett gäng (hemligfluga). De var omöjliga på torrt. Vi testa allt men lyckades inte lura någon. Knöt på en(hemligfluga). Körde med Visions bottom express lina. Tog 8 öringar och en riktigt fin röding. Martin fick en öring.

Dagen efter var vädret oroligt. Vinden snurrade och vädret växla från små vita gäss till spegelblankt. Från mulet till regn till lite klart. Vakade sporadiskt men jag körde (hemligfluga). Tog en fin öring vid grynnan och Martin fick en. Bomma ett par hugg.

Igår blåste det rejält. Körde gapakoja stranden. Drifta utanför och kasta mot stranden. Tog två öringar bomma två hugg. Inget liv i viken där vägen slutar. Den andra sidan var död. Fiska inte grynnan. Kom högre upp tog en fisk. Närmade mig grundområdet som sträcker ut och pekar mot grynnan. Tog en öring där på det djupa. Sen tog jag en vid udden vid båthussidan. Så 5 öringar igår. Alla utom en runt 7-8hg. Den största var riktigt fet. Martin fick en.

Man kan se en klar skillnad på att köra bottom expresslinan och en flyt med sinktip.

Vi skall nog testa abborrvattnet i helgen. Jag hoppas ju på att den här säsongen skall bli det året jag tar igen de 20år jag hållit upp flugfisket av öring och harr (jag gillar ju öring? är jag inte bortskämd med). Naturligtvis med din hjälp haha. Skämt och sido hade aldrig trott på (hemligfluga). Skulle vara kul att testa en ****** nymf och se om det är färgerna eller om fisken tror att (hemligfluga) är en liten röding.”

Notis: (hemligfluga) är ett tips från mig som Tomas ville att jag höll lite hemlig så fiskare får jobba lite för att komma fram till vad som nästan alltid fångar fisk i denna sjö därför har jag blurrat flugorna och tagit bort färgerna så det inte ska vara alltför lätt att gissa.
Tomas och hans fiskebröder fiskar nästan uteslutande C/R (Catch & release) metoden så fiskarna simmar fortfarande omkring efter fotografering.

foto:© Tomas Jonsson

14 Juni 2018
Johan Breitholtz Kom in på jobbet och berättade om den stora Abborren han fångade i Ångermanälven/Åsele.
”Jag trodde först det var en stor öring som hade tagit wobblern då fisken drog iväg så hårt så jag fick släppa efter på slirbromsen för att inte spöt skulle knäckas. Efter en stund fick jag se fisken första gången och då såg jag att det var en stooor abborre. Efter en bra fajt där jag gick vinnande ur striden så kunde jag landa borren, den satt dock fast lite olyckligt så det gick inte att släppa tillbaka den. Ett par fina filéer blev det till middag. Borren vägde 1.8 kg!!”

foto:©Johan Breitholtz

13 Juni 2018
Gentlemannafiskaren Bo Marttjern rapporterar.
Jag passade på att ta en dag till Abborrvattnet då vädret såg ut att vara bra denna dag, nästan ingen vind och då är det bäst att passa på. Väl ute på sjön så visade det sig att ”rocken” börjat kläcka lite grann och det gjorde att fisken börjat vakna till och det var ett par vak. Jag misstänkte att dom kanske åt nymferna som ligger under ytan i väntan på kläckning och visst högg det på en fisk. Efter en fin fajt så kunde jag landa en fin öring runt 1.7 kg som genast blev återutsatt. Fiskade vidare och till slut så högg det till ordentligt, nu var det så att det var röding jag var på jakt efter men nästan direkt som fisken huggit så kom den som en torped upp genom ytan och utförde en trippel saltomortal!… det var en stor öring som jag uppskattade vikten på till ca 3.5 kg…den landade och sedan drog den iväg… fajtade med den i nästan 30 minuter för rädslan för att tafsen skulle gå av så var jag lite försiktig. Efter ytterligare två fina hopp så började den lugna ner sig och jag kunde få den lite närmare båten i tron att nu var fajten vunnen. Öringen gör ett sista hopp och när den landar så går den lös från kroken och jag blir lite snopen men inte arg eftersom jag ändå skulle släppa tillbaka den fina fisken. En fördel med att fiska hullinglösa krokar är att det är snabbt att kroka lös fisken om den inte krokar lös sig själv. Nöjd fiskare som drog sig hemåt med ett kanonminne av den fajten och fisken.

28 Maj – 31 Maj 2018
Här kom det en kort berättelse av tre fiskare från Liechtenstein som var på besök i Åsele för att se och uppleva vår natur och fisket.

We 3 from FL had a great week in Asele. Our hosts Christian and Ingrid von Huskykennel made great efforts to show us everything and to bring us closer to the region. What they really succeeded. We can only recommend your accommodation. Thanks to Lars (fiskelars), who runs a fishing business, we were able to take good tips and tricks around fishing and hotspots and were rewarded with perch, pike, char, brook and lake trout. So we had a very nice time in the waters and in nature. We wish you all the best for your future and keep it up.
Greetings Daniel, Patrick and Martin”

foto:©Martin Steiger

28 Maj 2018
En fiskerapport från en ny storfiskare!
Jag citerar…
– Jag och min son Emil tog en sväng till stenkulla för att prova kasta lite efter vinterns fiskedvala. Förhoppningarna var att kanske någon gädda skulle hugga. Vi hade varit där en stund då Emil plötsligt roopar till: ”Jag har napp!” När jag tittade såg jag att hans spö var böjt. ”Jag tror det är en gädda”, sa han. Sedan visade fisken sig vid i vattenytan och då ser vi att det är en öring. Efter ett par minuters hård kamp där utgången var oviss så tröttnade öringen och Emil kunde dra in den till land. Vi hade ingen håv med oss men tre andra utländska fiskare var på plats och vi ropade på knackig engelska om dom kunde hjälpa oss att håva den eftersom en av dom hade håv med sig. Håvningen gick bra och efter vägning och mätning så visade sig öringen väga 3950 gr och den var 73 cm lång.
Vi säger stort grattis till Emil för den fina fisken och den skickliga landningen!

8 April 2018
Kanonbra väder med sol och värme och samtidigt på en ledig dag! kan nästan inte bli bättre….
Vi var ett par stycken som passade på att åka upp på Abborrsjön för att njuta av vädret och kanske få känna någon röding rycka i kroken. Det har varit väldigt trögt fiske senaste tiden och det är nog för att det är så mycket snö och tjock is fortfarande. Vi njöt av vädret och pimplade på. kände några små dragningar i kroken och jag lyckades fånga två rödingar men inga bjässar. Fiskarna var mellan 25-30 cm och fick simma tillbaka ner i sjön. Det blev ingen mer fisk trots att vi var 5-6 stycken som kämpade på och provade lite olika ställen på sjön. Nu längtar jag efter öppet vatten!
Vi hade i alla fall tur med vädret.

31 Mars 2018
Påskdagen är dagen då Tallsjö ordnar sitt byanapp. Med god uppslutning och fantastiskt soligt väder bjöd Tallsjö på en fin dag. Denna dag var fisket bättre är på Varpsjönappet igår och det kom upp en hel fisk. Det var ca 60 fiskare på isen som gjorde upp om titeln men dom flesta njöt nog bara av att det äntligen var vår i luften.

30 Mars 2018
Långfredag… då är det dags för Varpsjönappet.
Detta året är det trögt fiske just denna tid och det kan bero på den myckna snön på isen, ryktet går att det gäller alla sorters fisk och det skulle visa sig denna på Varpsjönappet där det endast var ca 26 stycken som fick någon fångst trots att det var rekord i antal sålda startkort detta år och av dessa var det inga större mängder fisk som kom upp genom hålen.

Fler bilder från Varpsjönappet hittar ni mitt fotoalbum under Åsele byar eller klicka här

9 Februari 2018
Skam den som ger sig….
Dagen efter öringfångsten så provade dom en sista dag innan hemfärd till Belgien och visst fanns det lite större röding i sjön.
Den var lite smal men vikten var 0.7 kg så det var en fin röding ändå.

8 Februari 2018
Två besökande fiskare från Belgien som har kämpat på i den långa kylan vi fick precis när dom kom hit för att prova pimpelfisket.
Dom har kämpat hela veckan med blandat resultat, det har dock varit mycket småfisk så egentligen inget att rapportera har dom tyckt.
Nu så ändrades det läget då dom lyckades bra med fisket i Abborrsjön där dom varit på jakt efter rödingen som finns där men nu så var det öringen
som visade sig på hugget.