2017 års fiskrapporter

21-22 Oktober 2017
Sista flytringsfisket för detta år blev en avslutning i Abborrsjön med Steve F.
Lördag var en gråkall dag med is i en vik när vi kom upp till sjön men inget som avskräckte oss. Vi paddlade ut i det friska vattnet och kämpade på ett par timmar med ett litet uppehåll på land med lite kaffedrickning och uppvärmning av fötterna. Trögt fiske var det men vi såg ett par aktiva fiskar i ytan. Jag lyckades kroka en öring och efter ett tag så drar Steve på en röding och skickligt drillar den och kan landa den i håven. Söndag började dagen med sol och nästan en helt speglad sjö, bara små vindbyar men efter 20 minuter så var det ett faktum att molnen drog in och solen försvann. Det var dock någon grad varmare och ingen rådimma. Vi kämpade på och till slut efter ett gäng flugbyten så hugger en fisk min fluga och i motrycket så går tafsen av….. shit happends. Strax efteråt så hugger det för Steve och han kan drilla en öring och jag snabbar på och startar kameran och hinner filma fajten med en snygg saltomotal av öringen innan han håvar den och kan släppa tillbaka den. Summan är kallt om fötterna men inte omöjligt att få fisk, ”skam den som ger sig” säger man ju.

24 September 2017
Tomas K rapporterar in en fin Abborre från Tegelträsk då han och dottern Li var ute och försökte fånga öring men det som högg på Li´s spö visade sig vara en fin borre på 1,2 kg.
Grattis den fina borren till storfiskaren Li.

foto:©Tomas Karlsson

17 September 2017
Nytt personligt rekord.
Magnus H ringde och frågade om det var något fiske på G och visst var det fiske på gång. Kom hit så ska jag guida er och ni får säkert fisk dit vi ska sa jag. Vi började på det första stället där Magnus son Fabian valde spinnare och började kasta. Det var inte så mycket aktivitet men precis innan vi skulle byta ställe så hugger det till för Fabian och det visar sig vara en öring som sitter på kroken, jag tar fram håven och ska håva den men då tackar firren för sig och hoppar av kroken. Vi byter till ett annat ställe och nästan direkt så drar Fabian upp en liten harr. Vi ser fiskar som vakar och fiskar vidare, efter ett tag så hugger det till igen och Fabian blir lite het ”den här är stoooor” hör vi han ropa. Efter en kort fajt så kan vi håva en fin harr på 8hg och ett nytt personligt rekord är satt. En fin dag med ganska många harrar för Fabian som numera även blir kallad storfiskare.

foto: ©Lars Norberg

foto: ©Lars Norberg

26-31 Augusti 2017
Rapport från ett gäng skickliga fiskare som provat lite olika vatten inom Åsele kommun. Det var lite trögt fiske under veckan men dom lyckades på grund av deras skicklighet såklart fånga ett par rätt fina gäddor och abborrar. Fisket skedde i Lomsjö FVO samt Ångermanälven KFO. Största gäddan togs i Ångermanälven och den var ca 109 cm men ett par gäddor från Lomsjön var också fisk som kunde räknas i cm. Hoppas dessa gentlemän var lite nöjda och hade ett visst utbyta av att prova våra vatten. Grattis till dom fina fiskarna och skitfiske på er i fortsättningen.

Börje M Abborre i Lomsjön, 1.34 kg

Hans G Abborre i Lomsjön, 1.2 kg

Två gäddor från Lomsjön
Tack för lånet av bilderna.

20 Augusti 2017
Rapport från storfiskaren, legenden, myten Tomas Karlsson som i sitt försök att fånga någon av Tegelträsk´s fina öringar rodde med en wobbler när det istället för öring drog på en fin abborre som efter en skön fajt kunde vägas in till 1640 gr!. Det finns grymma abborrar inom Åsele så snart får vi säkert höra och se någon 2 kilos borre.

foto:©Tomas Karlsson

11 Augusti 2017
Ett par timmars fiske i Storskarpsjön resulterade i fina fiskar. Det blev dock en tappad fisk som jag aldrig fick se, jag misstänker gädda men det finns stor öring där så vem vet vilken art det var men det var en kul fajt innan linan brast. Abborrarna var svårflörtade och dom var på djupet så det svårt att komma ner till dom när båten drev lite för fort i vinden men till slut så blev det 4 stycken på 8hg och den största denna gång var på 9hg. Kul fajter och alla fiskar C/R.

9 Augusti 2017
Tog en sväng till Lögdeälven.
Började fiska och ser lite mindre laxar som hoppar i slutet på forsen men det verkar vara lekbeteende så jag inser att dom nog inte kommer att hugga på någon fluga men fiskar på såklart. Efter ca tre timmars kastande och utan ett napp så dyker det upp tre andra fiskar från annan nationalitet och jag känner att det blir skön att passa på att vila lite medan dessa herrar får ta över polen och fiska. Två av dom fiskar med wobbler och den äldsta fiskar med fluga, dom fiskar på i en timme utan att det händer något och endast en fisk som visade sig så dom tackar för sig och går tillbaka. Jag sitter kvar en stund och funderar på flugbytet och det fick bli den jag fick Öring på sist (se inlägg nedan) och går ut i vattnet och börjar kasta. Efter ca tio kast så hugger det till ordentligt och det är fisk på flugan, kampen går bra och efter 8 minuter kan jag landa en 105 cm lång och 10.31 kg tung Lax!. Nytt personligt rekord på lax och bara den andra landade laxen i mitt liv så nu är ribban satt högt för att kunna slå det personliga rekordet.

2 Augusti 2017
Hemmaplan.
Bosse H och jag åkte iväg för att testa börtingsvängen. Det började bra, vi såg öring som jagade bytesfisk och det dröjde inte länge innan jag hade påslag och den fastnade på tuben, efter en skön fajt med fina hopp och filminspelning/fotografering så släppte jag tillbaka den fina lilla öringen. Uppskattad vikt var ca 2.5 kg och en hona. Detta blir en bra dag tänkte vi och fortsatte fiska. Efter många kast och fiskar som jagade så blev det inga fler påslag under förmiddagen. Efter fika och en kort paus så började eftermiddagens pass där Bosse hade flera dragningar i tuben men ingen som ville hälsa på oss, vi kastade vidare men nu var fiskarna lite längre ut så vi nådde dom inte med tuberna längre så då var det dags att tacka för oss och hälsa på öringarna en annan dag.

31 Juli 2017
Ibland är det ett väldigt slit och kämpande med fiske. Jag och Bo H åkte till Lögdeälven med förhoppning för att få kämpa med någon Lax. Vi började klockan 13.00 och fiskade, kastade, vadade, fiskade, kastade , vadade, fiskade….. ja ni förstår. Vi slet i grejorna från klockan 13.00 till 03.00 på natten och vi fick även se ett par laxar som visade sig så vi visste att det fanns fisk inom kasthåll så hoppet fanns hela tiden men laxfiske är inte det lättaste. Till slut med ryggvärk och Bosses läckande vadare så fisk vi ge upp. Jag blev fisklös denna gång men Bosse lyckades kroka en grön lax !!!
Det var ju inte denna art som vi åkte iväg för att fiska, och framför allt inte den storleken….men men…bättre lycka nästa gång.

21 Juli 2017
Det blev en fin fredag med mindre vind så jag tänkte prova på abborrfiske i klubbvattnet för att se om jag kunde lura några större borrar där för jag vet att det finns kilos abborrar och ännu större där men har inte riktigt provat speciellt efter dom mer än en gång tidigare. Kom fram och det hade blivit lite vind men det var en perfekt vind som gjorde att båten drev precis rätt hastighet för att jag skulle få ner flugan på djupet. Med lite hjälp av ett par blyhagel så fick jag ner flugan 3-4 meter när jag hade bestämt plats för att börja driftfiska. Släpper ner flugan och det hugger direkt under båten… en fin borre runt 500 gr..krokar lös den och släpper ner flugan igen för att fortsätta driften…. det hugger till lite lätt när jag lyfter flugan lite och jag gör mothugg och vips så drar linan iväg…. nästan hela fluglinan försvinner från rullen och jag blir lite orolig att den ska fortsätta och tömma rullen på backing och allt men som tur så tar den det lite lugnt och följer med in när jag vevar in lina och känner mig lite mer trygg med linan på rullen igen. Detta är ingen Abborre tänker jag och känner tunga knyckningar i spöt, lite orolig att 0.20 linan ska brista men tar det lugnt och filmar fajten, båten driver in mot land och till slut måste jag hålla i spöt med tänderna för att kunna ro ut båten längre från land. Denna procedur sker tre gånger eftersom fisken vägrar att komma upp och jag vågar inte dra för hårt. Efter en lång fajt så tröttnar den och kommer upp till ytan och det är en fin öring, håvningen går fint och jag kan väga och mäta den och fota den innan den får simma tillbaka till sitt rätta element, det var en hona på 70 cm och vikten var 3.8 kg, det blir mycket rom från hon när leken kommer till hösten 🙂 . (På fiskens högra sida var det en utbuktning så hon går att känna igen om hon fångas igen, syns på bilden.)

20 Juli 2017
Kort rapport från Åke som äntligen lyckades dra på en fin öring i Ångermanälven efter ett år av axelskada och inget fiske förra sommaren så det var väl förtjänat för han. Vi grattar till den fina firren som vägdes in på 3.4 kg och 65 cm.

foto:©Åke Forsberg

19 Juli 2017
Rapporterar denna gång från annat område då jag åkte iväg på en guidning för att fluga abborre. En kompis sa att han kunde visa lite större abborre och att det kunde vara roligt med lite flugfångade abborrar, det visade sig att han hade alldeles rätt. Fisket började direkt med en tappad fluga som en gädda tog, abborre va! men vi fortsatte och kom till den rätta platsen som han sa. Där så körde vi med lite olika flugor och på olika djup och det verkade fungera bra på bägge sätten. Vi hade ett riktigt roligt fiske och bara abborre över kilot kunde konstateras efter ett par timmars fiske. Det blev ett par gäddor också men bara runt 2-3 kg. Jag själv satte nytt personligt rekord två gånger om på abborre denna gång. Det första rekordet blev en fin borre på 1600 gr och 47 cm lång, mycket nöjd så returnerades borren. Vi fiskade på men det blev uppehåll på huggen och en paus på land, vi hade en elak vind hela tiden så det var kämpigt att paddla motvind hela tiden men lite vila så körde vi på igen men nu var det trögare så vi bestämde att vi drar en repa till så får det vara bra. Sista repan så hugger det till ordentligt för mig…. ”en gädda” säger jag till Hasse…. en kort stund senare känns den inte som en gädda och jag får upp den i ytan och det är en abborre…en STOR Abborre!!. Hoppas den inte släpper tänker jag och fajtas lite lugnare med den och får in den i håven till slut. ” Vilken grym borre ” säger jag till Hasse, du måste komma och fota den åt mig och så måste vi väga den här också, sagt och gjort. Vi paddlar i land och väger firren och vågen stannar på 1840 gr!! Nytt personligt rekord igen ! längden var 47 cm på denna också så dom verkar växa på höjden. Efter fotande och en puss så släpper jag tillbaka den och den simmar iväg för nya äventyr.
Stort tack till Hasse för en bra guidning på Abborrjakten.

Första personliga rekordet, 1600 gr – 47 cm

Guiden själv fick ett helt gäng fina borra runt 1200-1300 gr

Mitt andra rekord och nu gällande är 1840 gr och 47 cm

13 Juli 2017
Tomas Karlsson är inne i ett ”stim” just nu verkar det som och det smittar tydligen av sig.
Tomas K och Mikael A var på öringjakt den 12 juli i Ångermanälven och visst hade dessa gentlemän kontakt med våra stora öringar i älven men endast en tappad wobbler blev det när en öring ville behålla den som minne. Skam den som ger sig…. dagen efter (13 juli) så begav dom sig igen i regn och rusk och snålblåst så kämpade dom på som tappra hjältar dom är och visst så gav det resultat denna gång. Mikael landade skickligt en öring på 66 cm och den visade 4 kg på vågen. Efter den så var det dags för Tomas att kämpa med nästa firre, den visade 6 kg på vågen och var 72 cm lång, en liten episod som inträffade var att när Tomas skulle landa sin firre så halkade han till på dom våta stenarna och föll i vattnet!. Fiske ska vara spännande och det blev det verkligen denna gång för dessa herrar. Vi säger ett stort grattis till bägge skickliga storfiskare. Nu blir det gravad öring till jul =)

Mikael A, 4kg. foto:©Tomas Karlsson

Tomas K, 6 kg foto:© Tomas Karlsson

9 Juli 2017
Ibland kommer det en kort rapport och det är bättre än ingen rapport.
Denna bild kom på telefonen och det är Magnus H som skickade en bild på hans storfiskande son.

foto:© Magnus Hedberg

8 Juli 2017
Tomas Karlsson har slagit till igen !!!
När det är blåsigt får man ta till andra metoder och det var lyckat för Tomas som bytte fluga mot wobbler och rodde runt lite på Tegelträsksjön då det högg till ordentligt och upp kommer en fin Öring efter en jämn och hård kamp. Vikten blev 3.1 kg och längden var 61 cm.
Grattis till den mycket fina fisken.

foto:© Tomas Karlsson

7 Juli 2017
Sikfisket i Ångermanälven har blivit försesnat i år på grund av det lite svalare vädret som varit under juni månad. Nu har vi dock lyckats i början på juli månad istället då det fortfarande finns vulgata sländor som kläcker/svärmar. Det har inte blivit några monstersikar men Bosse knep en på 0.9 kg och dom andra vi fått har varit strax under den vikten.

foto:© Lars Norberg (mobilbild)

29 Juni 2017
Far & son Wahlberg tog en repa med båten på annan ort och visst hade dom ett lyckat fiske, skickliga fiskare som dom båda är så blev det personliga rekord för bägge storfiskare. Naturligtvis säger vi lite avundsjukt ett stort grattis till dom båda.

72 cm – 4,98 kg

63 cm – 3.05 kg
foto: ©Mikael Wahlberg

11 Juni 2017
12 timmars pass!
Jag och Bosse H åkte iväg med två trevliga prickar som besökte Åsele och hade funderingar om vi kunde guida dom lite med fiske och fisketips i Åsele. Sagt och gjort så åkte vi iväg kl 0900 på morgonen för att fajtas med en massa Harr och kanske någon Öring. Vi har nästan aldrig varit med om att harrarna varit så selektiva i födovalet, flugor byttes, provades olika nymfer, skulle man fiska dom sakta eller fort, det fortsatte så hela tiden men det är det som gör flugfisket så intressant och roligt. Det blir en utmaning att hitta den rätta flugan och visst så löste det sig till slut. Vi fick några harrar på förmiddagen och två åkte med till elden för att bli foliekokta med salt ,smör och citron till lunch……det fanns även korv så det räckte. Efter lunch så drog eftermiddag/kvällspasset igång och det blev lite bättre fiske. Stefan utförde en trippel, röding, öring och harr lyckades han skicklig fånga, Bosse drog både harr och öring, och Martin som bara hade fiskat med fluga tre gånger och övade på att kasta med fluga lyckades med konststycket att fånga dagens största harr som mättes in till modiga 43 cm, grattis sa vi naturligtvis och var lite avundsjuka i smyg. På kvällen så drog det in lite regn och jobbet väntade dagen efter så kl 2100 så avslutade vi fisket och den trevliga dagen var över. Hoppas Stefan & Martin lyckades fånga några fler fiskar på väg hem under måndagen då dom skulle stanna till vid lögdeälven och prova lite innan flyget till Stockholm väntade.

foto: ©Lars Norberg

9 Juni 2017
En inskickad rapport.
”Tjena Lars, Vi avverkade ett pass i saxvattnet igår, med lite segt förmiddagsfiske och en del mindre gäddor, men på kvällen så hittade vi fläckar med fisk och någon lite bättre också. Bifogar en bild på den största vi tog. Vågen visade mellan 5,5-6 kg. Tack för tipset och den fantastiska hjälp vi fick av Agneta och hennes man. Skitfiske på dig! ”

foto: ©Roger Mickleson

7 Juni 2017
Speedfiske !
” Hej, ska du ut och fiska ikväll? är det ok om jag hakar på ? jag börjar jobba kl 22 men hinner dra ett par kast innan, är sååå fiskesugen.”
Självklart kan vi det säger jag, jag ska bara klippa gräset hos pappa först men runt 19 åker jag så det är bara att komma när du får tid. Hinner knappt fram så dyker Tomas upp, vi gör en översyn över det lilla vattnet och ser fisk som vakar. Snabb promenad ner till kanten och ut med flugorna, en hugger nästan direkt för Tomas och ger en kort och skön fajt. Tomas axlar sjunker ner och han njuter av det snabba fisket för efter bara 2 tim så måste han åka hem och förbereda sig för nattjobbet. Det var ett lyckat snabbfiske i alla fall med fisk för oss bägge två. Harren är på G !

6 Juni 2017
Sveriges nationaldag, den spenderar man bäst på sjön med fiske och i goda vänner lag såklart. Sagt & Gjort så jag och Bosse H begav oss till Abborrsjön för att se om sländorna har börjat kläcka så rödingarna börjat att festa på dessa läckra matbitar. När vi kommer upp dit efter en lite svettig vandring i uppförsbacke hela vägen som det är så upptäcker vi att det blåser rätt bra men på andra sidan så är det lite lungstråk så vi bestämmer för att paddla över dit med flytringarna. Jag hinner ut först och flugan hinner nästan inte sjunka ner något så har jag det första rycket i linan, den smakar dock bara på flugan och fastnar inte. Nytt kast och ett till så sitter den första rödingen, ca 7 hg och lite filmning med den som statist så får den simma tillbaka. Fisket fortsätter under hela dagen och vi har bra fiske men endast på zonkerlliknande flugor, vi provar med torrt också för det vakar rätt bra trots den elaka blåsten men dom vill inte ta på våra torrflugor så vi fiskar vidare på sjunkande typer av fluga. På eftermiddagen kommer André dit men han provar från land och har svårt för att nå ut till dom fiskar som vaka eftersom han måste stå i motvind och kasta, han har ett par ryck i flugan men ingen som fastnar. Jag paddlar iväg och hälsar på två andra som går runt sjön och spinnfiskar och det visar sig att öringen tar på spinnare. Jag pratar med Daniel Tegre som visar en fin öring på 8 hg som blir mat och fotar han med den och paddlar sedan vidare för nya försök. Vi är nöjda med fisket på förkvällen och vandrar hemåt nöjda och glada med minnet av fajtande fiskar och en längtan tillbaka som snart kommer att ske.

Daniel Tegre.

4 Juni 2017
Lyckat fiske på fiskeklubbens vatten med storfiskaren Jonte!.
Här kommer bilden på jonte fisk.   Vi tog en liten tur till baksjön för att provfiska lite vi rodde ut på sjön, det regnade och blåste så att vi tänkte åka hem, så jag vände båten och då ropade jonte till att han hade napp, nu började en lång kamp mellan fisk och fiskare efter ca 10 min visade sig fisken och lillebror Emil kunde göra en perfekt håvning så landades en ca 60cm och 2.3 kg öring. Storfiskarn var alldeles skakis men väldigt glad.   Mvh Magnus Nilsson

foto:©Magnus Nilsson

27 Maj 2017
Äntligen har fiskesäsongen börjat!
Allting börjar komma igång nu med mygg, sländor, fåglar, och naturligtvis att fisken börjar bli aktivare i den ljusare tid som vi har framför oss. Helgen har tillbringats i och bredvid vatten för att fiska såklart, det har blivit både harr, öring och en röding. Harren har börjat vaka och äter för fullt så det är bara att hitta rätt fluga så tar dom, öringen fångades på torrfluga men den röding jag fick tog på en zonker, längtar till röding på torrfluga men det blir nog nästa helg och då besöker jag nog abborrsjön i ett försök att lura dessa svårtrugade fiskar.

15 April 2017
Påsktider och bra väder….eller ska vi säga alla väder så passade familjen Englund på att prova lite fiske inom Långvattnets FVO. Nu visade det sig att dom har en storfiskare inom familjen eftersom Hampus Englund så skickligt drog upp den stora Abborren. Det var efter att ”hansa” hade fått abborre som han sade till Hampus att låna det spö som han fiskade med och släppa ner pirken som var en lysdrake och prova ett tag. Hampus släppte ner pirken i hålet och det högg till direkt och efter en jämn kamp så lyckades han skickligt få upp den stora abborren. Den mättes till 46-48 cm lång och vikten uppskattades till 1-1,5 kg eftersom ingen våg fanns på plats. Vi grattar en ny storfiskare till den fina borren.

19 Februari 2017
Träffade ett par glada fiskare på Abborrsjön, trots snöblandat blask i luften så var dom nöjda med dagens fiske. Dom hade lyckats lura en öring och en röding som var precis lagom till middag och dessutom inom måttet för att få behålla. I morgon skulle dom prova Malgomajs vatten och deras firrar, får se om det lyckas lite bättre där om fisken kommer igång.