2015 års fiskrapporter

12 December 2015
hej lasse   jag och  hans olsson, fredrik Näslund  var i går och fiskade på aborrsjön det snöade som attan. Hans fick en  röding sedan vars det helt dött.
hans.olsson1
foto: Hans Andersson

7 December 2015
Tjena Fiskelars!
Här kommer en rapport för den 7 december.
Då väderprognosen lovade soligt och vackert väder, tog jag en fisketur upp till Abborrsjön för att se om jag kunde lura någon av sjöns rödingar. Efter lite borrande hittade jag var fisken höll till och väl på rätt plats så fick jag ett kanonfiske! Det var en extra häftig upplevelse då jag kikpimplade och fick se när de vitfenade rödingarna gled fram och slukade min maggot. Det blev några intensiva timmar innan solen gick ner och det var dags att knalla hem. Jag kunde nöjt summera dagens resultat på 4 rödingar på runt 6-7 hg och en något större på 8 hg som fick bli middag, resten fick simma tillbaka.
Mvh
André Ahlberg

fjallroding.7hg.abborrsjon.asele fjallroding.8hg.abborrsjon.asele

29 November 2015
Första advent och blåsigt väder men det är inget som hindrar en fiskare när suget blir stort. Jag tog en sväng upp på Abborrsjön för att kolla isen igen och se om någon Röding var på hugget. Det var riktigt blåsigt under hela dagen och under dagen så började det även att snöa
horisontalt. Tomas K och Bo M kom också upp och valde läsidan men jag gnetade på i blåsten till det kändes att det var dags att få lite lä ett tag. Gick över sjön för att höra om dom andra fått någon fisk, Bo M hade fått en hektosfisk och släppt tillbaka den men
det var också allt trots nästan tre timmars fiske. Efter ett tag så gick jag tillbaka till den blåsiga sidan för att prova sista stunden. Borrar nytt hål och släpper ner pirken och nästan direkt så hugger det fisk, en kort fajt och Rödingen kommer upp på isen
och jag kan konstatera att den blir en fin middagsfisk till måndag. Tomas & Bo kommer tillbaka och det är dags att avsluta dagens fiske. Ibland så är det att nöta ut dagen om man ska få något i pannan.

21 November 2015

Första veckan som det har varit kyligt dygnet runt så det var dags att kolla till hur isläget är. Bestämde mig för att göra en sväng till mina tjärnar för att börja där. Is på tjärnarna men hur tjock är den ? Tog några försiktiga steg ut och den verkade hålla, ett par steg till och jag borrade första hålet för att se hur tjock isen var. Ett par svängar med borren och den var igenom, isen var ca 5 cm så den håller men det gäller att vara försiktig i alla fall. Ner med blänket och fisket kunde börja, efter ca 30 min så hade jag första kontakten men den fastnade inte. Det går ett par minuter till och då spänner det till i linan och en fisk sitter fast, en kort fajt och jag ser fisken under isen men så plötsligt så slackar linan och kroken är borta. På med en ny krok och ner med blänket igen, ca 15 minuter senare så hugger en fisk igen och denna gång så sitter den fast och jag lirka upp den på isen och väl där ser jag att under ena bukfenan så sitter den tappade kroken fast. Den blir en fin middag nästa helg. I morgon ska jag kolla hur isen är på Abborrsjön och hoppas på ett par fiskar till.

IMG_8096 IMG_8098.jpg IMG_8101 IMG_8103

25 Oktober 2015
Bäst att passa på innan isen lägger sig tänkte jag och åkte iväg för att se om några firrar var på hugget nu. Först en sväng till mina egna tjärnar och där fick jag en härlig fajt med en Öringarna som finns där, efter en tid då det gavs och togs så kunde jag landa den och efter invägningen och mätning så var den 1.55 kg och 55 cm lång. Den sparades för en härlig helgmiddag. Efter en kort fundering så drog jag vidare till börtinsvängen i Ångermanälven och väl där så hade jag inte tvåhandspöet för fluga med mig så det fick bli det lilla jiggspöet, tänkte bara göra ett par kast för det var så bra väder tänkte jag. Första kastet så var det en Harr som högg på jiggen, efter en titt på den fina fenan och uppskattning av vikten ca 8 hg så fick den simma tillbaka. Kastade lite till innan jag skulle åka hem och på sista kastet så hugger det till ordentligt! En härlig rusning och skön fajt som jag efter ett tag känner att jag vinner så kunde jag landa en Öring på 3.05 kg och 63cm. Då var julöringen ordnad så nu får nog fiskegrejorna vila och nu inväntar jag den första isen så det kan bli en färsk nyårsröding.

20151025.2

20 Oktober 2015
Citerar en rapport jag fick från en skicklig liten sportfiskare som håller på att bli en skicklig stor sportfiskare.
”Var ute och paddlade när jag råkade stöta i gäddan med åran, slängde ut ett silvrigt atom drag och fick den.”
Den skickliga fiskaren heter Elias Orädd

IMG_45311.
1 Oktober 2015
Det är i slutet på sommarens fiskeperiod nu och det blir fort mörkt på kvällen så det är till att pröva fiskelyckan under helgerna. Slutet på Augusti & September månad så passade jag på att jigga Abborre för att filma och sedan göra en fiskefilm som visar att vi har även ett fantastiskt Abborrfiske i Åsele och inte bara ädelfiske. Ni kan se resultatet av Abborrfisket här.
Abborrfiske i Åsele.

24 Augusti 2015
Citerar en rapport från Magnus Nilsson som skrivit om sina söner som varit och fiskat. ” Här kommer ännu en bild på en storfiskare, detta monster kom upp ur Bomsjöns djup och högg på Jonathans spinnare. Efter 20 minuters hårt kämpande och med hjälp av lillebror Emil lyckades dom få upp den och vid invägningen stannade vågen på 8.5 kg och den var 100 cm lång.” Vilka fantastiskt duktiga fiskare vi har i Åsele som drar sådana stora fiskar. Stort grattis till både Jonathan & Emil för det skickliga fisket.

19 Augusti 2015
Rätt vind för att drifta lite grann med jiggen tänkte jag och åkte till klubbvattnet. Det var bara att ro ut till det område jag trodde skulle kunna ge ett par fina Abborrar och dra in årorna och ut med jiggen och låta båten sakta driva över sjön så jiggen kommer ner på botten. Efter två överdriftningar och bara ett par små abborrar som var huggvillig så tänkte jag att det får bli en sista drift och sedan ger jag mig. Jag hann inte drifta långt inna det hugger till ordentligt så spöt kanar i båten…hinner få tag på det innan det försvinner över relingen. En skön känsla infinner sig när jag känner dom tunga knyckningarna och efter det kommer det en lååååååååång rusning så jag tror all lina ska försvinna men precis då ger den sig och jag kan veva in lite lina. Fajten går fram och tillbaka men till slut så vinner jag kampen och kan taila den för att lyfta in den i båten. Öringen vägde 4 kilo 🙂

IMG_7756.1280

18 Augusti 2015
Snabbrapport från mig själv.
Soligt och varmt såhär i slutet på augusti och sista semesterveckan detta året. Jag passade på att göra ett båtpass på storskarpsjön i Torvsjö. När det är denna värme så trodde jag att borrarna stod djupt ner så jag skippade flugfisket och tog lilla jiggspöt för att komma ner på djupet med gummijigg för att se om några borrar var hemma. Det var en skön vind som drev båten i bra hastighet så det inte behövdes ro så mycket. Ut med jiggen och låt den sjunka till botten och hoppas på tur, första kastet och en fin borre hugger direkt, tur jag satte upp kameran så det kan bli några bilder hinner jag tänka med abborren bredvid båten. Bara att lyfta in den och fota…..icke sa nicke…den borren hoppade precis av jiggen vid ilyftningen så den ville inte vara med på bild.. Ett litet tag senare så hugger nästa och denna gång följer den med in i båten men den var lite mindre än första, nåja ett par bilder blir det innan jag släpper tillbaka den. Nu dröjer det ett tag innan nästa hugger och den är större. Efter en kul fajt kan jag lyfta in och den fotas innan den återgår till sjön. Jag ror tillbaka och gör en ny överdriftning men det händer ingenting innan precis när jag ska dra upp jiggen för att ro tillbaka så hugger det till rejält….detta är ingen borre tänker jag när linan rusar ut från rullen. Kan det kanske vara en av sjön grova öringar? efter en lång och rolig fajt så kommer en gädda upp med jiggen i mungipan. Efter ett tag så får in gäddgripen i underkäken och kan lyfta in den, en jättefin gädda och största denna sommar för mig (än så länge). Efter den första bilden så tar batteriet i kameran slut, jag låter den simma tillbaka och tänker att jag fått ett par bra bilder och borrarna verkar ha slutat hugga. Jag gör en sista tur med jiggen och naturligtvis så hugger den största borren nu när batteriet i kameran är slut, nåja det var i alla fall en skön solig dag med bra fiske.

IMG_7752.1280 IMG_7749.1280 IMG_7747.1280

3 Augusti 2015
En kort och koncis rapport från Mikael Wahlberg där han berättar att hans son Lukas fick en fin Harr på 815 gr i Ångermanälven. Det är riktigt bra fiskat för det är troligtvis svårare att få en Harr i älven numera än en öring. Grattis till Lukas för den fina Harren.

20150803.1280

2 Augusti 2015
Ibland så händer det där lite speciella inom fiskets värld. Bo Hillström ringde och sa att han och hans son Jens skulle till kulla och kasta ett tag för vädret var äntligen riktigt vackert så det gällde att passa på. Jag åkte dit efter ett tag för att hälsa på och se hur det gick. Dom fiskade på ett tag när jag kom dit men sedan blev det kaffepaus och lite skitsnack. Efter ett tag så var det dags för en repa igen och jag satt kvar och väntade vid grillkojan med kikaren i handen. Efter ett tag så tittar jag i kikaren precis när det hugger på Bosses fluga!….. jag lägger bort kikaren och greppar kameran och ger mig stapplande med mitt onda knä iväg ner till älven för att få bättre bilder på Bosses fajt. Vilken skön känsla när jag kommer ner och ser att han fortfarande fajtas med firren. Efter en ganska snabb men spännande fajt så kan han landa Öringen och jag ser den verkligt lyckliga känslan som varje fiskare får när man lyckas landa en sådan Öring. Det är Bosses första och största Öring i kulla och den första på tvåhandsstången så det är liksom lite dubbel glädje….eller rättare sagt trippel glädje för Jens har stått och följt hela fajten på nära håll också, han blev nog ännu mer biten av flugfiske nu kan jag tänka mig. Jag grattar Bosse till den jättefina Öringen, den visade sig efter mätning och vägning vara 69 cm lång och 3.23 kg tung.

IMG_7347.1280 IMG_7356.1280 IMG_7389.1280

25 Juli 2015
Det är inte storleken som har betydelse!
Semestertid för mig och en del fiske blir det trots det lite tråkiga vädret. Jag var till lögdeälven en sväng för att se på denna vackra lilla älvs fiskar. Lite lågt vatten men öringen var på hugget ändå. Många vackra öringar men inga rekordstorlekar på dom. Det är därför som rubriken lyder som den gör, öringarna var så vackra i färger, prickar och form så storleken har ingen betydelse då tycker jag.

IMG_6653.1280

IMG_6650.1280

IMG_6646.1280

11 Juli 2015
En högst ovanlig fiskrapport kom från storfiskaren Ilpo Heikkinen som var i Ångermanälven och fiskade med han polare Pekka  Koivumäki. Efter nötande med wobbler ett tag så hugger det på Pekkas wobbler och han känner att firren sitter fast så fajten börjar. Det böljar fram & tillbaka, firren rusar och får mer lina men sedan så vinner Pekka tillbaka lite lina och så böljar fajten fram och tillbaka ett tag till dom märker att Pekka håller på att vinna och Ilpo gör sig redo med håven. Fisken tröttnar och Ilpo kan håva den och när dom tar upp den och ska titta på den så ser dom att det är en Regnbåge!! En ny art i Ångermanälven som troligtvis kommer från Malgomajsjön i Vilhelmina. En högst ovanlig men ack så rolig fångst kan rapporteras in. Bågen vägde 2740 gr och fångsmannen var Pekka Koivumäki. Stort grattis till den ovanliga fångsten.

20150711_121248.1280

9 Juli 2015
En kort och koncis rapport från Tomas Karlsson som varit i Tegelträsk och fiskat med barnen. Han fiskade efter abborre med en wobbler och kunde efter en stund kroka denna skönhet…. efter en skön fajt kunde Tomas konstatera att tegelträskets öringar trivs bara fint i sjön, den kunde efter fångsten vägas in till hela 3.3 kg. Stort grattis till den fina öringen.

254.1280

Regn & Rusk stoppar inte en fiskare. I det dåliga vädret (för vissa) så begav sig Mikael Wahlberg ut på en fisketur på kvällen, efter många långa års kämpande för att landa en av Ångermanälvens börtingar så blev det äntligen hans tur……eller vi säger skicklighet att få känna hur ångermanälvsbörtingen känns i händerna. Han har haft dom på tidigare under årens lopp men då har dom klivit av flugan innan han hunnit krama dom på land. Kvällsfisket i regn & rusk gav många kast med flugan innan öringen klev på, först så funderade Mikael på vilken sorts fisk som hade fasnat eftersom den bara följde med in men så bestämde sig öringen för att det får vara nog nu och drog iväg med flugan och linan. Mikael drillade öringen skickligt och efter en bra drillning så kunde han landa öringen. Han mätade in den till 62 cm och vikten var 3.2 kg. Stort grattis till den fina öringen.

20150709_214811.1280

8 Juli 2015
Våran kända postiljon Magnus Nilsson har varit och fiskat med sina söner och rapporterar att nu börjar sönerna spöa pappa när det gäller fisket! Åsele sportfiskeklubbs vatten var platsen där detta hände, nu när vulgatan (allmänt känd som rocken) kläcker så tog Magnus med Jonathan till klubbvattnet och det visade vara ett rätt beslut. Efter att ha fiskat en stund så hugger det på Jonathans spinnare och han gör motryck så spöt nästan går av, efter att ha fått lite småabborre som inte känns så mycket när motrycket sätts så blir det stumt vid detta motryck och fisken sätter av med en väldans fart. Efter en god stund med försiktigt och skickligt drillande kunde dom landa en jättefin öring. Dom vägde in den till hela 2 kilo. Vi grattar den lilla storfiskaren till den jättefina öringen.

20150708.jonathan.1024

Fiskrapport från farbror Erik Rehäll som kommer från Lycksele. En känd storfiskare som brukar besöka Åsele och pröva fiskelyckan med jämna mellanrum och jag kan förstå varför när han skickar in denna bild på en storöring från Ångermanälven. Efter en god fajt och liten kram samt foto så släpptes den fina öringen tillbaka till sitt rätta element. Flugfångad naturligtvis 🙂
Stort grattis till öringen Erik.

20150708.erik.1280

8 Juli 2015
Här kommer en rapport från en inflyttad storfiskare som prövade lyckan i Ångermanälven.
Date: 8th of July  2015
River: Ångermanälven
Kommun: Åsele
Fishing Person: Christian Ortner Owner of Huskykennel Lappland
Catch of the morning:
3 Gädda,
estimated sizes 60,65, and 75cm
1 Aborre, estimated size 40 – 45 cm!!!
2 Öring, estimated sizes 60 -65 cm
I try not to lift the fish out of the water, and also not to touch them when I release them back to keep the injury risk as small as possible for the fish. So I have no exactly weight and size.
That’s not important for me.
I started at about 06:30 in the morning until about 11:00 o’clock.
The weather was dry, a bit overcastted with sometimes a few spots of the sun and about 15 degrees.
Just simply a quiet, beautiful and peaceful day to enjoy. Of course I released all the fishes again back to freedom and I hope the next who catch them will also do so with them…
One little film was not to shaky, and so I put it on our facebook site from Huskykennel Lappland.
It was the smaller Öring this day. https://www.facebook.com/HuskykennelLappland
Tack, vi ses!
Christian*

Stkf.080715.1280

Gäddrapport
Jerry Kilén i Torvsele har haft ett gäng fiskare på besök och det var ett lyckat besök för gästerna. Fisket var bra och dom är återvändare som har kommit till Åsele och prövat lyckan i våra vatten i flera år. Detta år så var det Gregor Sobonski som var den skickligaste av dom. Efter att prövat en del olika vatten så bestämde dom sig för att fiska i Ångermanälven och det visade sig vara ett klokt beslut. Fisket gick bra och plötsligt satt den där på kroken, fisken som många drömmer om. Gregor lyckades landa denna stora Gädda som efter en härlig fajt kunde mätas och vägas in och naturligtvis fotas. Gäddan var 117 cm lång och vikten var 9.5 kg, efter fotografering så fick den återgå till Ångermanälven för framtida fajter. Stort grattis till Gregor och hans vänner för den stora Gäddan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

18 Juni 2015
Kom hem ganska sent från jobbet men beslöt mig ändå för att ta lite sent fiske i Abborrsjön, var ivrig att få prova min nyinskaffade flytring! Förutsättningarna för flugfiske kändes kanon. Det var varmt, vindstilla och full fart på insekterna! Väl framme upptäckte jag till min förvåning att det var dålig fart på fisken, väldigt få vak på sjön. Efter ett tag kom det ändå gång rätt bra och med hjälp av flytringen kunde jag ta mig ut till de heta ställena. Det var knepigt att hitta rätt fluga men till slut gick det upp en fisk och glufsade i sig min knott imitation. Jag kände direkt att det var en bättre fisk, den gick med tunga knyck runt min flytring och vägrade ge sig. Efter ett tag kunde jag skymta de vita fenkanterna som avslöjade att det var en röding. Det tog ett antal försök att styra in den för landning men till slut så gled den in i håven. En fin röding på strax under kilot och nytt personbästa för Abborrsjön! Ett fiskeminne jag sent ska glömma.
Glad Midsommar

.17 Juni 2015
Lyckselepajken Erik Rehäll hade lite tid över och denna dag var det då solen bestämde sig för att visa sitt rätta jag. Han ringde och frågade om vi inte skulle göra ett pass på Abborrsjön nu när vädret var så bra. Visst ska vi göra det sa jag. Jag jobbar till 17.30 men efter det så kommer jag upp dit, Erik var där tidigare och började fiska i vad jag trodde vindstilla sjö men det visade sig vara fel. När jag kom upp dit och pratade med Erik så hade varit rätt så blåsigt och bara under några korta stunder lite blankt på ytan. Sländorna var i stort sett borta, kläckningen är inne på sluttampen för vassländorna men en fiskare tröstar sig med att fisken äter även under ytan så vi fiskade på med nymfer. Erik fick 5-6 Rödingar under passet och jag kunde titta på 2 stycken. Jag slängde på en grå zonker och sa ” stor fluga stor fisk” men det var fisken som vann för precis när Erik bestämde sig för att röra sig hemåt så trodde jag min fluga fastnade i botten trots att det var ganska djupt där, jag drog till lite och helt plötsligt så släppte det ”underligt” tänkte jag och drog in linan och det visade sig att flugan var borta. Det kunde varit en av sjöns större Öringar som testade flugan och bestämde sig för att behålla den….svårt att säga och det är det som gör fisket spännande…man vet ibland inte riktigt vad som är på andra sidan linan. Erik åkte hem och jag fiskade på någon timme till men vinden tilltog och till slut så gav upp med resultatet 2 Rödingar denna gång.

17 Juni 2015
Jag träffade storfiskaren Audrius efter jobbet innan jag skulle upp till Abborrsjön och frågade om han hade någon fiskerapport och visst hade han det. Han berättade om ett fint fiske på Lax och jag fick se en kort film på hans telefon när han kämpade med en bjässe som gick segrande ur striden men bilder på andra Laxar som han fick upp. Sedan berättade han att han varit till kulla under dagen och sett Öring i farten men ingen av dom ville testa hans drag denna dag. Det var dock jättekul att se att det istället blev två Harrar för han i börtingsvängen, det är nästan mer sällsynt att höra Harrfångst än Öring. Jag grattar Audrius till fångsterna och tackar för berättelsen.

12-13-14 Juni 2015
I regn och blåst så kämpade jag mig upp till Abborrsjön i dagarna tre för att verkligen få kämpa med Rödingarna i Abborrsjön. Inget väder kunde stoppa mig…nästan…visst var det egentligen skitväder med både stark vind och regn men när sländor kläcker och Rödingen vakar så är det bara att gilla läget och fiska på. Den 12 i stark vind så gick det ändå bra och Rödingen var på hugget, paddlade runt lite och kastade på vakande fisk och resultatet under dagen blev 6 rödingar som alla fisk simma tillbaka. Den 13 var det samma väder och i min enfald så tänkte jag att det skulle bli ungefär samma men ack vad jag bedrog mig, efter flera timmars fiske så blev resultatet endast en firre som ville se hur jag såg ut, en titt och sedan fick den återgå till sjön. Den 14 så blev det bättre väder på starten av dagen, nästan vindstilla när jag kom upp dit runt 10.30 och fisken vakade och åt sländor. En timme senare så hade jag fått ett par på torrfluga men då började det naturligtvis regna istället för blåsa. Det var bara att fiska på men bytte fluga till en corixa och nu var det vatten både under och över mig. Fiskade några timmar till i regnet och kunde kroka två Rödingar som fick livet åter och sedan var jag lika blöt som fisken så det var dags att tänka på refrängen. Ingen större Röding som ville bita på flugorna dessa dagar men genomsnitt så vägde dom 7-8 hg så riktigt nöjd är jag ändå för dessa tre dagar.

7 Juni 2015
Regn & rusk har det varit länge nu, ”det finns inget dåligt väder….” visst fan finns det dåligt väder men det spelar mindre roll för en fiskare. Det är bara att bita ihop under kläderna och bege sig ut ändå, fiskarna bryr sig inte om att det blåser eller regnar för dom är ju redan blöta ;).
Jag bestämde mig för att trots blåsten gå upp till Abborrsjön för att se om vattnet har blivit tillräckligt varmt för sländor att börja kläcka så fisken blir hungrig, visst var det på det viset men det blåste ganska mycket så dom hade nog svårt att hitta dom små sländorna i vågorna. Jag knöt på en zonker istället för torrfluga och det var den rätta melodin denna dag. Röding efter Röding högg på min fluga och jag hade ett jätteroligt fiske och många fajter med firrarna blev. Jag slutade räkna när jag hade fångat och släppt tillbaka 10 stycken. Jag tappade säkert lika många under denna tid också så detta var nog en av dom bästa gångerna jag fiskat i Abborrsjön trots det dåliga vädret. 1 Öring blev också resultatet och det var roligt att se att utsättningarna fungerar, den vägde 9 hg och var 42 cm lång. Snittvikten på Rödingarna uppskattar jag till 7-8 hg. Tänk vilket fantastiskt vatten vi har inom närområdet i Åsele.

IMGP0298.1280

IMGP0299.1280
6 Juni 2015
En rapport från gäddfiskande ungdomar som hade fiskat i Tallsjös område och haft lyckan att fånga en Gädda på 88 cm och som vägde 4.2 kg. Den tog på en agnad mört och efter en rolig fajt så gick grabbarna vinnande ur striden.
Grattis till den fina Gäddan.

olliver.eriksson1280
5 Juni 2015
Jag begav mig upp till Abborrsjön för att prova på lite kvällsfiske. Till en början blåste det mycket och det var dålig fart på fisken. Framåt kvällen vid nio tiden började det lugna sig och fisken kom igång att vaka. Plötsligt började värsta vakfesten en bit utanför där jag stod, rejäla fiskar som gjorde head and tail vak! Jag nådde inte ut med flugspö så jag drog på en röd spinnare. På tredje kastet drog det på en fin fisk som bjöd på en bra fight och visade sig vara en öring. Öringen var alltså på gång trots det kalla vattnet! Fiskelyckan fortsatte och slutresultatet blev 3 öringar på strax under kilot, riktigt skoj.

IMG_7737.1280
1 Juni 2015
Här kommer en fiskerapport för 1 juni 2015. Tog en sväng upp till Abborrsjön för lite kvällsfiske. Hade väl från början tänkt prova flugfiska lite men det blåste för mycket och var dåligt med insekter, så det fick det bli med kastspö och spinnare istället. Efter ungefär en halvtimmes fiske högg det på en röd spinnare. Det blev en bra fajt med några rusningar och hopp innan fisken började tröttna. Till slut kunde jag håva min första röding från Abborrsjön! Fisken var vackert röd och vägde runt 7 hg. Efter det så hade jag några påslag men lyckades inte kroka någon mer fisk. Regnet och blåsten tilltog därefter, så jag begav mig hemåt. Fisketuren gav verkligen mersmak, så jag återvänder nog snart för att utmana rödingarna ännu en gång!
andre.abborrsjon.1280
31 Maj 2015
Fiskerapport från fiskefamiljen Karlsson.
Fiskat på Tegelträsksjön men vattnet är kallt så Abborren är inte riktigt på taget ännu, trots det lite tråkiga vädret så är det inget som stoppar oss. Vi fiskar på och har ett par hugg och ett par gäddor fastnar på kroken. Li är storfiskare denna dag med en fin gädda på 2.2 kg.
Grattis till den fina gäddan.

li1
30 Maj 2015
Efter jobbet och en snabb visit i klubbvattnet så bestämde jag mig för att titta till Abborrsjön, trots blåsigt väder så paddlade jag ut med flytringen men nästan direkt kände jag att det blåste för mycket. Jag sökte mig till en vik där det var lite mindre blåst så det gick att kasta med flugan, nästan inga sländor och inga vak gjorde det svårt att se om Rödingen var på G. Jag fiskade till slut med en zonker och det var då jag fick kontakt med Rödingarna, det blev två stycken som återutsattes snabbt efter en titt på dom. Nu väntar vi bara på lite mer värme och mindre blåst så ska vi hälsa på varandra igen.

23 Maj 2015
Ett gäng utländska fiskare besökte Åsele fiskeområde för att prova att fajtas med våra stora Gäddor & Abborrar. Det var dåligt väder för att vara på Gäddsjön dom tänkt så dom bestämde sig för att fiska i Ångermanälven istället och ibland så står lyckan sig bi när man ändrar på tänkt aktivitet. Efter en stunds fiske så hugger det på betet för en av dom och en härlig fajt senare så kunde dom landa en fin Öring som visade sig vara 93 cm 6.7 kg tung. Efter vägningen och fotografering så släppte dom tillbaka den till sitt rätta element igen. Grattis till den fångsten och fångstmannen heter Albert Schiffmann från Österrike.
20150523.1280
20 Maj 2013
Besökande fiskare från Österrike har provat våra vatten under en veckas tid. Dom har fiskat mest i Lomsjö och deras vatten med ett bra resultat på både Gädda och Abborre. Under en dag så hade två stycken i den ena båten över 50 Gäddor som dom kunde ta upp och titta på och sedan återutsätta. Toppresultaten var 4-5 Gäddor över 1 meter, bild kommer senare. Mycket nöjda fiskare var dom.

16 Maj 2015
Lördagsfiske.
Efter jobb så var det en bra dag nästan helt utan vind så jag passade på att dra till skogs för att motionera mitt flugspö. Resultatet blev kanske inte så spännande vad gäller storleken på firrarna men trots detta så var det en superskön kväll med vakande Harrar som efter ett par flugbyten högg på den rätta så det blev ett par fajter innan dom flesta fick simma hem igen. Det är verkligen skönt att det går att tillbringa kvällarna i skogen igen med lugnet och djurlivet.

13 Maj 2015
Premiär för sommarfisket!
Äntligen har så mycket is försvunnit på tjärnarna så jag skyndade mig dit efter jobbet men först så gick jag upp och kollade till Abborrsjöns isläge och all is är borta…äntligen! Nu kan vi börja fajtas med Rödingarna i denna härliga sjö. Nog om den nu…. jag drog till mina tjärnar efter jobbet för att naturligtvis fiska bort lite vinterblues som kan ligga kvar innan fisket riktigt kommer igång. Halva tjärnarna är isbelagda men det fanns ett par öppna ytor och där bestämde jag mig för att testa, knöt på en av mina egna kreationer ”blue angel nymf” och underhandskastade ut flugan och vilken underbar känsla när lina flög ut och den lilla nymfen plumsade ner i ytan med ett ”plopp”. Väntade ett tag för att den skulle sjunka och sedan twista hem den, hinner bara göra rörelsen ett par gånger så nyper första firren på. En fin Harr på 40 cm som efter lite betraktande får simma hem igen, så fortsätter tiden jag är där jag trivs bäst. Största överraskningen är när en Öring på 52 cm testar flugan och vill ha en brottningsmatch…jag går vinnande ur matchen men den får också simma tillbaka till sina vänner. Flera fina Harrar senare så är jag nöjd och fiskarna får leta föda ifred. En helt underbar stund vid vattnet, bara jag och min fluga. Känslan tror jag att jag kan beskriva som när en hjärtinfarkt släpper och allt blir bra igen……Nu börjar det 🙂 Tight Lines fiskebröder

6 Maj 2015
Börtingrapport nr:1 från Ångermanälven.
Vissa rapporter är roligare än andra, eller alla rapporter är lika trevliga men en del fångstsätt är ovanligare än andra som denna rapport från Chris som var vid Ångermanälven och fiskade med jobbet. Vid framkomst så var det dags att börja fiska och Chris som kastade ut wobblern och sedan satte fiskespöet mellan knäna för att ordna något hann inte med det han skulle för precis då med spöet fastklämd mellan knäna känner hur det rycker till i spöet och snabb som en kobra tar han spöet och rycker till! Han känner hur det stramar till och en firre sitter på kroken, en tajt fajt börjar och efter en stund kan fisken landas. Det visar sig vara en fin Öring mellan 3-4 kg. Det roligaste i kråksången är att det är den första riktigt stora Öringen han får och framför allt den första stora Öringen i Ångermanälven han får.
Vi säger ett stort grattis till Chris för fångsten.
20150507_114338
1 Maj 2015
Det har varit lugnt med fiskerapporter sista tiden men nu när isarna börjar försvinna så ska det väl börja ramla in rapporter tror jag.
Daniel H rapporterar att det är dålig is på Abborrsjön och har börjat bli landlöst, trots detta så var han modig och tog sig ut på sjön för att se om Rödingarna ville smaka på hans maggot. Det visade sig att det var ett bra beslut, bara 30 minuter senare hade han skickligt fångat tre fina middagsrödingar och var nöjd med det resultatet. Han hälsar och varnar för dålig is!!
20150501daniel
14 Mars 2015
Åsele Sportfiskeklubb besökte Abborrvattnet i Tallsjö för att bråka med deras fina Rödingar. Vi hade en underbart solig och fin dag hela dagen men Rödingarna var svårflörtade. Efter två timmars fiske så var det i alla fall fisk som började smaka på våra maggottar, det visade sig att det Hasse Andersson blev den som var skickligast först av oss och upp kom en fin Röding. ” Nu lossnar det” sa vi till varandra men efter den fisken blev det lugnt igen. Det dröjde en stund innan nästa fisk högg och det visade sig vara Abborre som var mer på taget än Rödingen. I slutändan av dagen kunde vi räkna ihop 4 Rödingar och ett gäng Abborre.
IMG_4051.156
25 Februari 2015
” För när storfiskar´n talar om”
Det kom in en jättestolt liten storfiskare på jobbet idag för att visa upp en grym Abborre!
Emil Nilsson heter den skickliga fiskaren som hade varit med farfar och sin bror på Bomsjön för att försöka lura dom randiga rovriddarna. Som den skickliga fiskare han är så kämpade han med borren själv efter att han fått det grymma hugget på pirken. Efter en svår och lång fajt så var det Emil som segrande ur striden och upp på Bomsjöisen kom det en Abborre som efter vägande visade vågen på hela 1110 gr!! Alltså 1.1 kilo !!
Snacka om skicklig fiskare och jag grattar den lilla storfiskaren till fisken.
emil.nilsson.abborre.156
22 Februari 2015
En fiskesväng till Abborrsjön i det soliga vädret.
Jag och Hasse Andersson åkte upp till Abborrsjön för att försöka få någon av Rödingarna att nappa, det var underbart väder men fisket var lika trögt som dagen innan. Vi mötte fiskare som hade haft lika trögt men en hade haft lite mer tur än andra och lyckats lura en av sjöns Rödingar. Efter 1½ timmes fiskande så bestämde vi oss för att det var dags att njuta vid brasan så vi packade ihop och körde till grillplatsen. På vägen dit så mötte vi Lennart & Lillemor Hellström som var tillbaka på sjön för att försöka få någon fisk igen men även för att njuta av solen. Dom hade trögt fiske också och ingen fisk så långt pirken räckte. Vi åkte vidare och fikade och njöt vid elden som redan var igång, vi tackar för lånet och att jag fick fota dom härliga gamla skotrarna som eldarna körde med. Efter ett tag så ser jag hur Lennart & Lillemor packar ihop och börjar gå hemåt, jag körde skotern till dom för att få en rapport och naturligtvis så visade dessa proffs hur ett blänke ska dras! Lillemor hade som det proffs hon är lyckats lura både Röding och Öring och Lennart hade också fångast Röding. Jag grattar dom ännu en gång för deras skickliga fiske.
IMG_3995.156
21 Februari 2015
Skid-VM i all ära men inget slår en underbart solig dag på sjön.
Jag tog en sväng till Abborrsjön efter jobbet och upptäckte att det inte var alla som satt hemma och tittade på våra svenska hjältar slita i skidspåren. Det var ca 10 fiskare på sjön men efter att pratat med dom så hade fisket varit trögt. Bo Marttjern hade lyckats lura tre Rödingar att hugga på hans krok men alla fick simma tillbaka för enligt Bo så var dom lite för små. Hasse Andersson hade inte känt någonting annat än den härliga solen som värmde. Jag ser att det är ett par fiskare på andra sidan sjön och åker dit för att få en rapport, det är Lennart & Lillemor Hellström som är ett par idoga fiskare och som gärna besöker Abborrsjön för att kanske få en god Röding till middag. Nu hade dom inte heller fått någonting annat än sol på skinnet, jag pratar på med dom och Lillemor står med spöet och rycker lite i linan under tiden. Plötsligt så rycker hon till och upp kommer en fin middagsröding genom hålet! Riktigt roligt att hon får upp en Röding precis när vi står och pratar och jag har såklart kameran med mig och efter lite instruktion så ställer hon upp på bild med den fina Rödingen. Stort grattis till fisken!
IMG_3978.156 IMG_3979.156
13 Januari 2015
Första fiskrapporten har kommit och det är Robert Sjöberg som skriver så här.
Blev tre rödingar. Denna högg på blink blink med grön röd mormyska. Väldigt försiktiga hugg. Kom ut vid 08.20 hemma i åsele igen vid 14.00 tagit kvoten då.
Det var en rapport från sjön Abborrvattnet i Tallsjö fvo.