2012 års fiskrapporter

24 Oktober 2012
En lite sen fiskrapport ramlade in när två gästjägare beslutade sig för att efter jakten prova på fisket i Ångermanälven här i Åsele. Det dröjde inte länge innan det sög på fisk och lite förvånande var det riktigt fin Harr som visade sig sitta fast på kroken. Dom fiskade med spinnspö och skeddrag så lite glupsk var nog dessa Harrar dom fick denna dag. Längden var ca 50 cm så vikten bör ligga runt 1 kg så det var fina fiskar och jag hoppas dom smakade bra för jag hörde att dom skulle bli middag på kvällen.
2012_10_24_2
2 Augusti 2012
Två dagar som jag nött med tvåhandsspö och fluga vid ”börtingsvängen” i Ångermanälven. Det slitet och alla kast med flugan lönade sig till sist, jag tog en fiskestund efter att jag läst slut på en bok och vädret var fint så det var bäst att passa på tänkte jag. Efter en timma eller två och fisk jagat flugan men inte huggit så sms:ade Elvis och undrade om jag var och fiskade. ”jag är vid svängen” skickade jag tillbaka. Då skulle han komma dit också, efter ett tag så dök han upp och det visade att det var perfekt tajming. Precis när han kommit ner och ropade på mig så hade Öringen huggit och jag stod och fajtades med den, drog precis upp den innan han kom fram men det var bra att han kom och hjälpte till med att ta ett par bilder på mig och firren. Resultatet blev Öring 5.6 kg 71 cm lång och med en omkrets på 47 cm. Grattis på mig själv antar jag 🙂
IMG_1674.2
26 Juli 2012
Detta glada mail ramlada in i min epost och självklart ska det visas hur härligt det är när en Storöring kliver på och man får uppleva en dans med dom.
”Skickar tre bilder på min förtida julklapp, har bara fått en bäcköring förut så detta var helt underbart. Ron Thomson spö 9 fot enhands klump flytlina och taperad tafs + en vanlig vit öringstreamer. Riktigt härligt fiske, hade med min son Tim denna gång. Han kommer att åka varje år till Norrland hädanefter haha…….Ha en alldeles underbart lagom höst, vi ses nästa år”
oring.2
19 Juli 2012
Tommy Blomqvist den nya Gäddkungen har slagit till med denna fina Gädda från Ångermanälvens vatten. En Gädda som var 105 cm lång och vikten var 8.5 kilo. Den fastnade för en Zalt wobbler men lite beskt i bägaren för Tommy blev det för under drillningen så knäcktes hans dyra fikespö så nu blir det att införskaffa ett nytt inför nästa bataljer med Åselegäddorna.
blomman_pike.1
13 Juli 2012
Hej lars
jag var upp vid stenkulla i fredags den 13 körde såg ingen aktivitet så ja nötte med sjunklina och tvåhandsspöet det resulterades bara med 4 gäddor.
På morgonen bytte jag till enhandsspöet och en vit muddler med gummiben då small denna öringshane på 4kg 71cm grov som satan på, han gick ut och ställde sig djupt jag satt ordentlig press som resulterade i en lång rusning på ca 100m efter ytterligare lite drillning kunde jag landa den mitt i mot vindskyddet.
Längtar redan tillbaka.
MVH:Christer Hägg
20120704_christer_web2
12 Juli 2012
Ett nytt mms meddelande och vips så är en ny Gäddkung i Åsele född !! Jacob Adolfsson har slagit till med denna långa fina Gädda på 5.4 kilo.
jacob_adolfsson_12072012
04-Juli 2012
Jag fick två härliga SMS från ordförande i fiskeklubben Tomas Karlsson som var vid fiskeklubbens vatten och provade att fresta storbörtingen med vulgataflugor nu när dom kläcker. Det var skicklighet som avgjorde att dom valde att åka dit just nu och det lönade sig till slut, efter en lång tids fiske med flera fiskar som visade sig så lyckades först ordförande att kroka en börting….stort grattis till den fina firren. Efter ett litet tag så kom ett nytt SMS och denna gång var det våran kassör som skickligt krokat en storbörting och drillat den med varsam hand så han till slut kunde landa den i båten…stort grattis den med….
tomas_baksjon2_2012_07_04
mikael_baksjon1_2012_07_04
02-July 2012
Då har Henrik slagit till igen och denna gång med en fin Brax…..
56 cm & 1900gr i Ångermanälven.
henrik_brax.2
28-Juni 2012
Henrik Wahlberg har slagit till igen.
Henrik som är en Gäddkung har varit och fiskat på Gäddorna i Åsele och till slut så var det lite större madam som ville ha en liten dans med honom. Den Gäddan var 106 cm lång och fick naturligtvis återgå till livet i vattnet och växa sig ännu större för framtida fajter med fiskare.
henrik_pike_2
1-8 Juni 2012
Nu har det varit bra fart på Rödingfisket i Abborrsjön här i Åsele. Vassländor har kläckt och jag har aldrig sett sådana mängder någon gång. Vi har fiskat ett par dagar nu och det har gått bra, många Rödingar på både torrfluga och nymfer/zonker. Kläckningen har avtagit nu men Rödingarna fortsätter att äta dom som kläcker och sitter på ytan.

27-05-2012
Storfiskaren Ove Edvardsen ringde och berättade om en fiska som på något sätt blev ett nytt ”pers” för han. Allt hände i ett privatvattne där han redan har största Rödingen men denna gång var det en Öring som högg till. 2 kg tung och 60 cm lång var den och den tog på en torrfluga i storlek 18 med tafsgrovlek på 0.12. Grattis till den grymma firren fiskebroder.
20120527ovestor
10-03-2012
Efter jobbet idag så åkte Elvis D och jag upp till Abborrsjön för att njuta av det fina vädret och prova på sjön vackra Rödingar. Vi kom upp ca 13.45 och började fiska, det dröjde inte så länge innan jag hade ett rejält hugg men den släppte i hålet. Det var en riktigt fin Röding..det här blir nog bra tänkte jag. Litet tag senare så hade jag ett till hugg men samma sak så släppte den nästan direkt. Lite frustrerande så började jag kikmeta för det började blåsa rejält och efter ett så snöade det värsta stormen helt plötsligt. Nåja…det var bara att glo ner i hålet och helt plötsligt så drar en Röding förbi i galopp, helt galet fort simmade den förbi och ett tag senare så kom en porche igen…..dom verkade vara i simmartagen men ville inte ta maggotten……man ska inte ge sig tänkte jag och det gav resultat för när Rödingen kom förbi igen så sög den i sig maggotten och upp på isen kom den för inspektion. Efter en snabb titt så fick den simma tillbaka, det var för dåligt väder för att ta några kort eller filma denna gång. Vikten var ca 9 hg så den var klart godkänd.

09-03-2012
Det kom in en härlig bild från Tomas Karlsson på hans två storfiskande döttrar som var i trillviken i Åsele och firrade. Dom var så skickliga att dom fick dessa två jättefina Gäddor, vi kan bara gratulera till den fina fångsten.
gaddfiskare_trillviken_
03-03-2012
Soligt och fint väder. Passade på att åka upp till Abborrsjön och pimpla lite, första fisketuren för 2012 för mig. Klockan 10.10 så fastnar den första och enda fisken denna gång. Det gjorde inget att ingen fler firre ville dansa denna gång för vädret var helt underbart och jag njöt verkligen av solens strålar. Tomas Karlsson, Bo Marttjärn, Ulf Gustavsson och Stig-Olov/Cecilia Markusson kom också dit och provade lyckan. När jag åkte hem hade ingen fler haft någon fisketur. Det blir kanske en sväng upp dit i morgon igen men då blir det nog lite tidigare på morgonen.

17-02-2012
Första fisken detta året som jag fick höra om. Det blev två Rödingar från Abborrsjön i Åsele som Bo Marttjern skickligt lyckades lura ur dess kalla vatten. Han hade gått upp dit och pimplade på mycket grunt vatten, han lyckades fånga två stycken och tappade en tredje. Blodet rann från fingret på honom efter att han hade oturen att skära sig på borrbladet men det stoppade inte en fiskare utan han fiskade på och det gick ju bra denna gång.