2011 års fiskrapporter

08-08-2011
Länge sedan jag rapporterade men det är semester se det blir lite långt mellan gångerna. Det är full fart på Börtingarna i Stenkulla, Henrik W har fått en fin Öring på drygt 4 kg och igår fick jag en Börting på 3.62kg och hade tappat två stycken före den. Sista semesterveckan nu och på onsdag åker klubben till Kraddsele igen för att fiska efter Ammarnäsöring och fina Harrar.
20110807_3569.stor
2011_08_02_henrik_kulla
01-07-2011
Åkte upp till Stenkulla en sväng. Henrik Wahlberg var dit igår och rapporterade om fiskar i ytan som jagade så det var läge att ta en svängom med Börtingarna tänkte jag. Henrik kom också dit och det var han som fick dansa med en av kullas fina Börtingar. 3.6 kilo fin fisk som fick simma tillbaka och växa sig större. Se filmen på länken till höger.
20110701_henrik_stenkulla_3.6
20-06-2011
Tommy Blomqvist rapporterade att han hade haft ett ganska bra Sikfiske i Ångermanälven under helgen 18-19/6. Han fångade runt 10 Sikar på fluga och vikterna var från 3hg till runt ett kilo. Vi har observerat att ”Rocken” har börjat kläcka i Ångermanälven så nu får vi hoppas på lugnt väder på kvällarna i två veckor framöver.

Tog en sväng efter Ångermanälven för att prova något nytt ställe där Öring kunde tänkas simma omkring och jaga. Lite förvånad men ändå kul så slutade fisket i en fin Brax på Öringsfluga och tvåhandsspöt.

13-06-2011
Jag har varit till stenkulla ett par gånger nu, ingen ”börting” fångad ännu men ikväll såg jag tre stycken olika Öringar som jagade lite grann så det är nog på gång nu.

10-06-2011
Fiskade i Storskarpsjön som ligger i Torvsjö fiskevårdsområde. Det blev ingen fisk denna kväll men på Lördagsmorgon så började sjösandslända kläcka ordentligt. Många Abborrar som simmade omkring och åt av dessa men ingen Öring som jag var på jakt efter. Nu är det nog rätt tid att satsa på skarpsjön när vädret blivit svalare för när jag var där så var det nog rekordvarmt.

31-05-2011
Hasse Peltonen var till Abborrsjön i vanlig ordning detta året också. Han rapporterar in ett par fina Rödingar men ingen sådär ”extra” fin, men en grym Öring fick han på morgonen när han gjorde ett sista pass denna gång. Öringen vägde han in på 2.7 kilo och efter foto och mätning så fick den simma tillbaka. Passa på i Abborrsjön nu för vassländor kläcker och svärmar så nu är rätt tid för fina Rödingar på torrfluga där.

23-05-2011
Jag fick ett mms från min syster om min systerson Alexander från Vännäsby som har blivit biten av fiske för länge sedan. Han hade varit ner till ån och fiskat och gissa om det var en stolt fiskare som kom hem med denna fina Gädda. Grattis på dig storfiskare.
alexander_gadda
22-05-2011
Nu kom det in epost från Henrik Wahlberg som hade varit på Gäddfiske. Han lyckades skickligt landa denna fina Gädda på 101 cm och 8.7 kg. Återutsatt i gott skick tror jag den blev också. Stort grattis Henrik till den fina Gäddan.
gadda_henrik_w_stor
Lillen & jag tog en sväng upp till Abborrsjön trots det blåsiga vädret. Vita gäss stoppar inte
ett par fiskebröder tänkte vi och sjösatte flytringarna och sedan fick vi ett par timmars träning när vi paddlade i den hårda vinden.
Jag lyckades få en Röding som fick simma tillbaka och sedan hade jag en större fisk som tog
flugan av mig. Blir det lugnt väder så kommer det att bli bra fiske där. Sländorna har börjat kläcka och nu är det bara vädret det beror på.

22-05-2011
Idag fick jag ett mms från Audrius igen. Han hade lyckas fånga en Öring i kulla igen, den var på samma vikt som förra. 1.6 kg och 51.5 cm lång

02-05-2011
Det ringde på telefonen och Audrius berättade
att han lyckades fånga en Öring vid ”börtingsvängen”
uppe vid stenkulla/Åsele. Längden var 53 cm och
vikten 1.63 kilo. Ingen bjässe men kul att det
det börjar röra på sig med fisket.
audrius_oring_1.62_2011_05_02
10-04-2011
Henrik Wahlberg rapporterar från sitt fiske på Gädda.
Det blev en liten mindre Gädda denna gång men dock en Gädda
och svärfar Bengt-Göran fick en fin Sik på 1.2 kilo.

Henrik_Wahlberg_Gadda_2,8kg 2Bengt_Goran_Sik_1_2kg

2-4-2011
Fick en bild på en fin Abborre som Mikael Wahlberg Åsele fångade under en hans pimpelturer.
Vikten var visst prick 1 kilo men exakt vart den borren bodde vet jag inte.
mikael_wahlberg_borre
8-1-2011
Två timmar på Abborrsjön blev det idag, resultatet är inget att skryta över. Det blev en Röding på ca 10 cm och inte några andra fiskar
som ens ville smaka på maggottarna. En liten VARNING utfärdas dock för det är mycket vatten under snön nu så det är lätt
att köra fast med skotern som det nästan hände för mig idag men lyckades ta mig loss. Fisket verkar vara hyfsat trögt nu men
det blir kanske en sväng till i morgon.

6-1-2011
Jag har hört många rapporter från Tallsjö fiskeområde och då speciellt Abborrvattnet. Nu har jag fått ett par bilder att posta från det stället,
Röding på 1.14 kilo är en fin fisk men det finns säkert större fiskar och även Öringar som jag skrivit om på min sida tidigare.